Artikkel
Skrevet av Cecilie Lycke

Medarbeidersamtale – er det noe vits?

Last ned guide

Vi kan lure på hvorfor det fortsatt brukes så mye tid på medarbeidersamtaler, når det er så mange negative opplevelser?  Du har kanskje selv vært innom tanken på noen av disse områdene:

  • Det var en hyggelig kaffestund
  • Bare et pliktløp
  • Ikke særlig motiverende når lederen gir meg lav skår og jeg ikke skjønner hvorfor?
  • Leder var ikke noe interessert i hvorfor jeg er så lite motivert – tid for å se seg om etter en annen jobb
  • Vi snakket ikke om det som er viktig i min jobb
  • Skikkelig ekkelt, han spurte og grov om personlige ting
  • Det vi ble enige om, forsvinner sikkert i papirbunken, og så er det å starte på nytt igjen neste år

.. Og du har helt sikkert noe du kan supplere med!

Er det ikke bedre å begrave medarbeidersamtalen en gang for alle?

Dessverre, det vil vi ikke anbefale. Uten å snakke med en og en, greier vi ikke å ta ut det store potensialet som ligger i et godt lederskap. En sentral oppgave i lederrollen, er å sikre at alle blir sett, hørt og får et tydelig oppdrag som bidrar til helten, slik at organisasjonen når målene sine. Det beste verktøyet er 1:1 dialog mellom medarbeider og leder. Samtalene må ha som mål at det blir bygget gode relasjoner og tillit. Har du tillit til lederen din, blir det lettere og mindre farlig å bringe utfordringer og forbedringsmuligheter til bords. Det vi kjenner til, det kan vi gjøre noe med.

Dette kan vi vel heller ta vare på med kortere og hyppigere samtaler?

Korte og hyppige samtaler egner seg godt som et supplement til de mer dyptgående medarbeidersamtalene, men ikke som erstatning. Det vanlige er at de korte samtalene ender opp med snakk om oppgavene og operative forhold. Da blir det som den tidligere kollegaen min skrev til meg - I realiteten var det ingen utviklingssamtale, men bare en gjennomgang av hva vi kunne gjøre bedre i prosjektet jeg holder på med.

Gode leveranser og utvikling, er avhengig av motivasjon

Motivasjon er ikke det enkleste å forholde seg til, siden den ikke kan læres eller pålegges. Vi motiveres også av ulike ting, og motivasjonen er på toppen av det hele situasjonsavhengig. Kommer Nils inn som ny kollega og gjør livet mitt surt, synes jeg ikke lenger det er like greit å gå på jobb. Får jeg nye oppgaver som dytter meg for langt ut av komfortsonen, kan det gi stress og utbrenthet, mens en passende dytt kan gi meg energi og pågangsmot. Motivasjonen er med andre ord viktig for arbeidsgleden, og grunnlaget for å kunne levere godt og være i utvikling.

Det er ikke lett å være lederen som skal legge forholdene til rette for at alle skal være engasjerte og på hugget når forutsetningene er så flyktige.  Derfor er det lett å forstå at vi som er ledere føler det tryggere og mer konkret å bruke mest tid på oppgavene og evaluering i samtalene. Ulempen er at det lett blir en lite motiverende samtale, og noen ganger direkte demotiverende hvis den ansatte opplever å ikke få snakket om det som er viktig for å trives og levere godt i jobben.

Til slutt et tips:

Ta utgangspunkt i hvordan den ansatte oppfatter arbeidssituasjonen sin. Vær nysgjerrig på hva som er viktigst og motiverer mest? Arbeidsoppgavene, kollegial støtte, forholdet til deg som leder, å få bestemme selv, kompetanseutvikling, tilbakemeldinger eller det å mestre oppgavene? Når du kjenner den ansattes ståsted, blir det lettere å innrette lederskapet på en klok måte som forener medarbeiderens ønsker og behov med organisasjonens. Jo bedre overlapp, jo større mulighet for at det er en fornøyd ansatt som går ut av medarbeidersamtalen.

Bli kjent med Motivati

Ønsker du å forbedre oppfølgingen med dine medarbeidere?

Motivati er verktøyet som gir deg innsikt i hva hver ansatt trenger for å trives og prestere på jobb. Ved hjelp av Motivasjonsanalysen™ i forberedelse til medarbeidersamtalen og andre nyttige kartlegginger.

Avtal demo

Aktuelt

Motivati-metoden har blitt forsket på med overbevisende resultat
Motivati-metoden har blitt forsket på med overbevisende resultat
Inventas – verktøyet trigger samtaler som aldri ellers ville ha dukket opp
Inventas – verktøyet trigger samtaler som aldri ellers ville ha dukket opp
Norengros har tatt medarbeidersamtalen til et nytt nivå
Norengros har tatt medarbeidersamtalen til et nytt nivå
Mannheimer om utfordringer knyttet til endring og vekst
Mannheimer om utfordringer knyttet til endring og vekst
SuperOffice snudde medarbeidersamtalen fra pliktløp til suksess!
SuperOffice snudde medarbeidersamtalen fra pliktløp til suksess!
 Osterøy Kommune tar den enkeltes motivasjon på alvor
Osterøy Kommune tar den enkeltes motivasjon på alvor
Apility: -Nå sparer jeg tid og blir bedre kjent med hver eneste medarbeider
Apility: -Nå sparer jeg tid og blir bedre kjent med hver eneste medarbeider
Guide: Onboarding av nyansatte
Guide: Onboarding av nyansatte
Guide: Kompetanseutvikling i virksomheten
Guide: Kompetanseutvikling i virksomheten
E-bok: Skap arenaer for godt lederskap
E-bok: Skap arenaer for godt lederskap
‘Den vanskelige samtalen’
‘Den vanskelige samtalen’
Hva er en god tilbakemelding?
Hva er en god tilbakemelding?
Gi rom for selvutviklet kompetanse!
Gi rom for selvutviklet kompetanse!
Slik gjennomfører du en effektiv oppfølgingssamtale
Slik gjennomfører du en effektiv oppfølgingssamtale
Hvordan kan du unngå lønnsspiralen?
Hvordan kan du unngå lønnsspiralen?
Hvilken undersøkelse for trivsel og arbeidsmiljø skal du bruke?
Hvilken undersøkelse for trivsel og arbeidsmiljø skal du bruke?
Medarbeidersamtalen: Å skape verdi gjennom dialog
Medarbeidersamtalen: Å skape verdi gjennom dialog
Er du bevisst på hvordan du gir tilbakemeldinger på arbeidsplassen?
Er du bevisst på hvordan du gir tilbakemeldinger på arbeidsplassen?
Nysgjerrig dialog: Enkelt og godt nok i medarbeidersamtalen?
Nysgjerrig dialog: Enkelt og godt nok i medarbeidersamtalen?
Relasjonsledelse – det moderne arbeidsliv
Relasjonsledelse – det moderne arbeidsliv
Passiv ledelse – verre enn man skulle tro?
Passiv ledelse – verre enn man skulle tro?
Selvledelse i krevende tider
Selvledelse i krevende tider
Oppnå suksess med menneskeorientert endringsledelse
Oppnå suksess med menneskeorientert endringsledelse
Livsfaser og motivasjon – ikke skjær alle over en kam!
Livsfaser og motivasjon – ikke skjær alle over en kam!
Forebygg sykefravær med støttende ledelse
Forebygg sykefravær med støttende ledelse
Er medarbeidersamtalen lovpålagt?
Er medarbeidersamtalen lovpålagt?
Mal for medarbeidersamtalen
Mal for medarbeidersamtalen
Vi ønsker oss alle gode prestasjoner
Vi ønsker oss alle gode prestasjoner
Mangel på tid kan være årsak til dårlige prestasjoner
Mangel på tid kan være årsak til dårlige prestasjoner
Evalueringsfellen i medarbeidersamtalen
Evalueringsfellen i medarbeidersamtalen
Lønn. En lettvint utvei?
Lønn. En lettvint utvei?
Når onboarding av nyansatte ikke går som forventet
Når onboarding av nyansatte ikke går som forventet
Hvordan beholde dine ansatte?
Hvordan beholde dine ansatte?
Psykologisk trygghet på arbeidsplassen
Psykologisk trygghet på arbeidsplassen
Er anonyme undersøkelser alltid beste løsning?
Er anonyme undersøkelser alltid beste løsning?
Personvern og medarbeidersamtaler?
Personvern og medarbeidersamtaler?
Skap en god dialog på arbeidsplassen
Skap en god dialog på arbeidsplassen
Misliker du medarbeidersamtalen? Her er metoden som faktisk fungerer!
Misliker du medarbeidersamtalen? Her er metoden som faktisk fungerer!
Hvorfor ha medarbeidersamtale i små virksomheter?
Hvorfor ha medarbeidersamtale i små virksomheter?
Blir alle sett og anerkjent på arbeidsplassen?
Blir alle sett og anerkjent på arbeidsplassen?
Medarbeidersamtalen er viktigere enn noen gang
Medarbeidersamtalen er viktigere enn noen gang
På tide å bytte ut de tradisjonelle skjemaene for medarbeidersamtalen?
På tide å bytte ut de tradisjonelle skjemaene for medarbeidersamtalen?
Medarbeidersamtalen fra medarbeiders ståsted
Medarbeidersamtalen fra medarbeiders ståsted
Lei av jobben? Fem tips til hvordan motivere seg selv!
Lei av jobben? Fem tips til hvordan motivere seg selv!

Meld deg på nyhetsbrev

Ønsker du å melde deg på vårt nyhetsbrev? Fyll ut skjema.

Vi deler oppdateringer og fagartikler innen lederskap, motivasjon og kompetanse en til to ganger i måneden.

Last ned guide