Tillitsbasert ledelse – en nøkkelfaktor for fremtidsrettede arbeidsgivere
Arbeidsmarkedet preges av kontinuerlige endringsprosesser og hurtig teknologisk utvikling. Dette stiller stadig større krav til arbeidsgivere og ledere, da arbeidstakere verdsetter andre faktorer enn hvilke som ble vektlagt tidligere. Virksomheter må være fremtidsrettede med sikte på å møte kommende arbeidstakeres behov. For at organisasjoner skal overleve i et stadig mer konkurrerende arbeidsmarked, er de avhengige av engasjerte medarbeidere som er villige til å yte tilstrekkelig innsats.
Dessverre sliter mange bedrifter med høy turnover og høyt sykefravær. Hvordan kan arbeidsgivere tiltrekke seg og beholde de beste kandidatene, og sikre seg rett kompetanse? Hva må arbeidsgivere fokusere på for å møte kravene fremtidens arbeidsliv byr på? Dette har ekspertutvalget til NHOs forening for kunnskaps- og teknologibedrifter, Abelia, diskutert og fremlagt i sin rapport for fremtidsrettede arbeidsgivere. Abelia trekker frem åtte særtrekk ved fremtidsrettede arbeidsgivere, deriblant tillitsbasert ledelse.
Hvorfor er tillitsbasert ledelse gunstig for organisasjoner, og hvordan kan ledere utøve dette i praksis?
Å være leder innebærer en kompleks rolle og et stort ansvar. Som leder er en ansvarlig for organisasjonens resultater. I tillegg skal en sørge for et fullt forsvarlig arbeidsmiljø der ansatte trives. Det er et velkjent faktum at ansatte som har det bra på jobb i større grad mestrer arbeidsoppgavene sine, og dermed bidrar positivt til virksomhetens produktivitet og effektivitet. En leder kan ikke pålegge ansatte å være motiverte og engasjerte på jobb. Dog, kan de være bevisst egen lederstil og -atferd med sikte på å få de ansatte til å blomstre. Ifølge Abelias HR-undersøkelse fra 2023 er tillitsbasert ledelse noe av det viktigste å levere på overfor de ansatte. Hvordan kan en oppnå suksess med tillitsbasert ledelse?
Tillitsbasert ledelse
En leder som utøver tillitsbasert ledelse har gode relasjonelle ferdigheter, og anerkjenner sine ansattes unike kompetanse. Lederen gir tillit til medarbeiderne ved å gi dem stor grad av autonomi, slik at de ansatte har påvirkningsmulighet i arbeidet sitt. Med tanke på det ansvar som hviler på en leders skuldre, kan en forstå at det tidvis er fristende å kontrollere for å sørge for at jobben blir gjort i tråd med organisasjonens mål og strategier.
Ledere har det overordnede ansvaret, og må kontinuerlig tenke på hva som er best for virksomheten. I denne sammenheng er det vesentlig å finne en god balanse, og unngå overdreven bruk av kontrollmekanismer som bryter ned tilliten, slik at det ikke går på bekostning av medarbeideres trivsel. Dersom de ansatte føler seg kontrollert i for stor grad, kan det hemme motivasjonen og i sin tur prestasjonene deres. Hvordan skal de ansatte ha mestringstro, dersom de opplever at lederen deres ikke har tro på at de kommer til å lykkes med arbeidsoppgavene? Mange kan nok kjenne seg igjen i at det er frustrerende å ha en leder hengende over skulderen.
Ifølge professor Bård Kuvaas er autonomi på jobben den viktigste faktoren for indre motivasjon. I tillegg fremhever han at fordelene ved tillitsbasert ledelse er robust støttet i forskningen. Tillit har dessuten store økonomiske gevinster, i og med at det brukes mindre tid og ressurser på kontroll og overvåking. Dessverre er det enklere sagt enn gjort å mestre tillitsbasert ledelse.
- Les mer om: Gi rom for selvutviklet kompetanse
Hvordan lykkes med tillitsbasert ledelse?
Tillit i relasjonen mellom leder og medarbeider går begge veier. Ett aspekt ved tillitsbasert ledelse er at leder gir de ansatte frihet under ansvar, slik at medarbeiderne opplever at de har autonomi. På den annen side handler det i like stor grad om at de ansatte må gjøre seg fortjent til, og overholde tilliten, ved å innfri krav og forventninger. For å kunne gi tillit, må du kjenne dine ansatte. Nøkkelen er å være tett på, men ikke kontrollerende. Videre dreier det seg om at de ansatte må ha tillit til at lederen er der for dem. Dette fordrer at leder ser hver enkelt, og møter deres behov.
Hvilke ansatte som eksempelvis ønsker stor grad av autonomi, og hvem som heller har behov for støtte fra sin leder for å mestre arbeidsoppgavene, er viktig informasjon for enhver leder å besitte. Det er for eksempel naturlig å anta at en nyansatt trenger tettere oppfølging, sammenlignet med en mer erfaren medarbeider. Dog, er ledere heller ingen tankelesere. Så hvordan kan de finne ut medarbeideres behov og forventninger, og tilpasse sin lederstil og -atferd i tråd med dem? I denne sammenheng er dialog mellom leder og medarbeider et sentralt utgangspunkt.
- Les mer om: Nysgjerrig dialog
Dialog – en leders viktigste verktøy
For å kunne bygge en kultur preget av tillit, trenger vi innsikt i hverandres behov, forventninger og kompetanse. Det er alfa og omega å bygge gode relasjoner som fremmer åpenhet og tillit. Motivati er et system som støtter lederen og bidrar til at en kan utøve tillitsbasert ledelse, ved å tilby et godt utgangspunkt for planlagt dialog mellom leder og medarbeider.
Gjennom bruk av Motivasjonsanalysen™ i forkant av medarbeidersamtalen, får leder unik innsikt i ansattes individuelle behov og motivasjon. Videre har begge parter mulighet til å avklare forventninger de har til hverandre. På den måten kan de begge, ved bruk av planlagt dialog, forvalte den psykologiske kontrakten mellom dem. Psykologiske kontrakter dreier seg om de uskrevne forventningene medarbeidere har til ledere og vice versa. Disse forventningene kan både oppfylles og brytes fra begge hold. Oppfyllelse av kontraktene kan skape følelse av verdsettelse, økt tillit og sterkere ønske om å opprettholde forpliktelser, mens brudd kan medfølge redusert jobbtilfredshet, motivasjon og prestasjoner.
God, åpen og velment nysgjerrig kommunikasjon er nøkkelen. Det er essensielt å sette av tid til å være leder og fokusere på det relasjonelle med sine ansatte, ikke bare til daglig drift og andre arbeidsoppgaver. En leder må våge å gi medarbeiderne sine tillit og få dem til å føle seg verdsatt.
For å holde takt med endringsprosessene arbeidsmarkedet står overfor, må du som arbeidsgiver være fremtidsrettet. Bruk av Motivati bidrar til dynamisk utvikling, og støtter dermed den fremtidsrettede arbeidsgiveren. Godt lederskap er på ingen måte en enkel oppgave. Det er tidkrevende å lede mennesker, og en leder har gjerne mange baller i luften samtidig. Mye tyder på at tillit er en sentral nøkkel her. Ved å utøve tillitsbasert ledelse, møte dine ansatte der de er, samt fremme god og åpen dialog, blir du som arbeidsgiver mer attraktiv.
Fornøyde medarbeidere lønner seg!
- Les mer om: Medarbeidersamtalen
Referanser:
Abelia: https://www.abelia.no/innsikt/rapport/
BI: https://www.bi.no/forskning/business-review/articles/2017/03/tillitsbasert-ledelse-virker/
Ledernytt: https://www.ledernytt.no/bedre-kontroll-med-tillitsbasert-ledelse.6151938-112372.html
Bli kjent med Motivati
Ønsker du å forbedre oppfølgingen med dine medarbeidere?
Motivati er verktøyet som gir deg innsikt i hva hver ansatt trenger for å trives og prestere på jobb. Ved hjelp av Motivasjonsanalysen™ i forberedelse til medarbeidersamtalen og andre nyttige kartlegginger.
Avtal demoMeld deg på nyhetsbrev
Vi deler oppdateringer og fagartikler innen lederskap, motivasjon og kompetanse en til to ganger i måneden.