Artikkel
Skrevet av Pernille Wirén

Tillitsbasert ledelse – en nøkkelfaktor for fremtidsrettede arbeidsgivere

Last ned guide

Arbeidsmarkedet preges av kontinuerlige endringsprosesser og hurtig teknologisk utvikling. Dette stiller stadig større krav til arbeidsgivere og ledere, da arbeidstakere verdsetter andre faktorer enn hvilke som ble vektlagt tidligere. Virksomheter må være fremtidsrettede med sikte på å møte kommende arbeidstakeres behov. For at organisasjoner skal overleve i et stadig mer konkurrerende arbeidsmarked, er de avhengige av engasjerte medarbeidere som er villige til å yte tilstrekkelig innsats.

Dessverre sliter mange bedrifter med høy turnover og høyt sykefravær. Hvordan kan arbeidsgivere tiltrekke seg og beholde de beste kandidatene, og sikre seg rett kompetanse? Hva må arbeidsgivere fokusere på for å møte kravene fremtidens arbeidsliv byr på? Dette har ekspertutvalget til NHOs forening for kunnskaps- og teknologibedrifter, Abelia, diskutert og fremlagt i sin rapport for fremtidsrettede arbeidsgivere. Abelia trekker frem åtte særtrekk ved fremtidsrettede arbeidsgivere, deriblant tillitsbasert ledelse.

Hvorfor er tillitsbasert ledelse gunstig for organisasjoner, og hvordan kan ledere utøve dette i praksis?

Å være leder innebærer en kompleks rolle og et stort ansvar. Som leder er en ansvarlig for organisasjonens resultater. I tillegg skal en sørge for et fullt forsvarlig arbeidsmiljø der ansatte trives. Det er et velkjent faktum at ansatte som har det bra på jobb i større grad mestrer arbeidsoppgavene sine, og dermed bidrar positivt til virksomhetens produktivitet og effektivitet. En leder kan ikke pålegge ansatte å være motiverte og engasjerte på jobb. Dog, kan de være bevisst egen lederstil og -atferd med sikte på å få de ansatte til å blomstre. Ifølge Abelias HR-undersøkelse fra 2023 er tillitsbasert ledelse noe av det viktigste å levere på overfor de ansatte. Hvordan kan en oppnå suksess med tillitsbasert ledelse?

Tillitsbasert ledelse

En leder som utøver tillitsbasert ledelse har gode relasjonelle ferdigheter, og anerkjenner sine ansattes unike kompetanse. Lederen gir tillit til medarbeiderne ved å gi dem stor grad av autonomi, slik at de ansatte har påvirkningsmulighet i arbeidet sitt. Med tanke på det ansvar som hviler på en leders skuldre, kan en forstå at det tidvis er fristende å kontrollere for å sørge for at jobben blir gjort i tråd med organisasjonens mål og strategier.

Ledere har det overordnede ansvaret, og må kontinuerlig tenke på hva som er best for virksomheten. I denne sammenheng er det vesentlig å finne en god balanse, og unngå overdreven bruk av kontrollmekanismer som bryter ned tilliten, slik at det ikke går på bekostning av medarbeideres trivsel. Dersom de ansatte føler seg kontrollert i for stor grad, kan det hemme motivasjonen og i sin tur prestasjonene deres. Hvordan skal de ansatte ha mestringstro, dersom de opplever at lederen deres ikke har tro på at de kommer til å lykkes med arbeidsoppgavene? Mange kan nok kjenne seg igjen i at det er frustrerende å ha en leder hengende over skulderen.

Ifølge professor Bård Kuvaas er autonomi på jobben den viktigste faktoren for indre motivasjon. I tillegg fremhever han at fordelene ved tillitsbasert ledelse er robust støttet i forskningen. Tillit har dessuten store økonomiske gevinster, i og med at det brukes mindre tid og ressurser på kontroll og overvåking. Dessverre er det enklere sagt enn gjort å mestre tillitsbasert ledelse.

Hvordan lykkes med tillitsbasert ledelse?

Tillit i relasjonen mellom leder og medarbeider går begge veier. Ett aspekt ved tillitsbasert ledelse er at leder gir de ansatte frihet under ansvar, slik at medarbeiderne opplever at de har autonomi. På den annen side handler det i like stor grad om at de ansatte må gjøre seg fortjent til, og overholde tilliten, ved å innfri krav og forventninger. For å kunne gi tillit, må du kjenne dine ansatte. Nøkkelen er å være tett på, men ikke kontrollerende. Videre dreier det seg om at de ansatte må ha tillit til at lederen er der for dem. Dette fordrer at leder ser hver enkelt, og møter deres behov.

Hvilke ansatte som eksempelvis ønsker stor grad av autonomi, og hvem som heller har behov for støtte fra sin leder for å mestre arbeidsoppgavene, er viktig informasjon for enhver leder å besitte. Det er for eksempel naturlig å anta at en nyansatt trenger tettere oppfølging, sammenlignet med en mer erfaren medarbeider. Dog, er ledere heller ingen tankelesere. Så hvordan kan de finne ut medarbeideres behov og forventninger, og tilpasse sin lederstil og -atferd i tråd med dem? I denne sammenheng er dialog mellom leder og medarbeider et sentralt utgangspunkt.

Dialog – en leders viktigste verktøy

For å kunne bygge en kultur preget av tillit, trenger vi innsikt i hverandres behov, forventninger og kompetanse. Det er alfa og omega å bygge gode relasjoner som fremmer åpenhet og tillit. Motivati er et system som støtter lederen og bidrar til at en kan utøve tillitsbasert ledelse, ved å tilby et godt utgangspunkt for planlagt dialog mellom leder og medarbeider.

Gjennom bruk av Motivasjonsanalysen™ i forkant av medarbeidersamtalen, får leder unik innsikt i ansattes individuelle behov og motivasjon. Videre har begge parter mulighet til å avklare forventninger de har til hverandre. På den måten kan de begge, ved bruk av planlagt dialog, forvalte den psykologiske kontrakten mellom dem. Psykologiske kontrakter dreier seg om de uskrevne forventningene medarbeidere har til ledere og vice versa. Disse forventningene kan både oppfylles og brytes fra begge hold. Oppfyllelse av kontraktene kan skape følelse av verdsettelse, økt tillit og sterkere ønske om å opprettholde forpliktelser, mens brudd kan medfølge redusert jobbtilfredshet, motivasjon og prestasjoner.

God, åpen og velment nysgjerrig kommunikasjon er nøkkelen. Det er essensielt å sette av tid til å være leder og fokusere på det relasjonelle med sine ansatte, ikke bare til daglig drift og andre arbeidsoppgaver. En leder må våge å gi medarbeiderne sine tillit og få dem til å føle seg verdsatt.  

For å holde takt med endringsprosessene arbeidsmarkedet står overfor, må du som arbeidsgiver være fremtidsrettet. Bruk av Motivati bidrar til dynamisk utvikling, og støtter dermed den fremtidsrettede arbeidsgiveren. Godt lederskap er på ingen måte en enkel oppgave. Det er tidkrevende å lede mennesker, og en leder har gjerne mange baller i luften samtidig. Mye tyder på at tillit er en sentral nøkkel her. Ved å utøve tillitsbasert ledelse, møte dine ansatte der de er, samt fremme god og åpen dialog, blir du som arbeidsgiver mer attraktiv.

Fornøyde medarbeidere lønner seg!

Referanser:

Abelia: https://www.abelia.no/innsikt/rapport/

BI: https://www.bi.no/forskning/business-review/articles/2017/03/tillitsbasert-ledelse-virker/

Ledernytt: https://www.ledernytt.no/bedre-kontroll-med-tillitsbasert-ledelse.6151938-112372.html

Bli kjent med Motivati

Ønsker du å forbedre oppfølgingen med dine medarbeidere?

Motivati er verktøyet som gir deg innsikt i hva hver ansatt trenger for å trives og prestere på jobb. Ved hjelp av Motivasjonsanalysen™ i forberedelse til medarbeidersamtalen og andre nyttige kartlegginger.

Avtal demo

Aktuelt

Motivati-metoden har blitt forsket på med overbevisende resultat
Motivati-metoden har blitt forsket på med overbevisende resultat
Inventas – verktøyet trigger samtaler som aldri ellers ville ha dukket opp
Inventas – verktøyet trigger samtaler som aldri ellers ville ha dukket opp
Norengros har tatt medarbeidersamtalen til et nytt nivå
Norengros har tatt medarbeidersamtalen til et nytt nivå
Mannheimer om utfordringer knyttet til endring og vekst
Mannheimer om utfordringer knyttet til endring og vekst
SuperOffice snudde medarbeidersamtalen fra pliktløp til suksess!
SuperOffice snudde medarbeidersamtalen fra pliktløp til suksess!
 Osterøy Kommune tar den enkeltes motivasjon på alvor
Osterøy Kommune tar den enkeltes motivasjon på alvor
Apility: -Nå sparer jeg tid og blir bedre kjent med hver eneste medarbeider
Apility: -Nå sparer jeg tid og blir bedre kjent med hver eneste medarbeider
Guide: Onboarding av nyansatte
Guide: Onboarding av nyansatte
Guide: Kompetanseutvikling i virksomheten
Guide: Kompetanseutvikling i virksomheten
E-bok: Skap arenaer for godt lederskap
E-bok: Skap arenaer for godt lederskap
Den nødvendige samtalen = 'den vanskelige samtalen 2.0'
Den nødvendige samtalen = 'den vanskelige samtalen 2.0'
Medarbeiderundersøkelser - obs, obs!
Medarbeiderundersøkelser - obs, obs!
‘Den vanskelige samtalen’
‘Den vanskelige samtalen’
Hva er en god tilbakemelding?
Hva er en god tilbakemelding?
Gi rom for selvutviklet kompetanse!
Gi rom for selvutviklet kompetanse!
Lei av jobben? Få tips til hvordan motivere seg selv!
Lei av jobben? Få tips til hvordan motivere seg selv!
Slik gjennomfører du en effektiv oppfølgingssamtale
Slik gjennomfører du en effektiv oppfølgingssamtale
Skap et godt psykososialt arbeidsmiljø
Skap et godt psykososialt arbeidsmiljø
Hvordan kan du unngå lønnsspiralen?
Hvordan kan du unngå lønnsspiralen?
Hvilken undersøkelse for trivsel og arbeidsmiljø skal du bruke?
Hvilken undersøkelse for trivsel og arbeidsmiljø skal du bruke?
Medarbeidersamtalen: Å skape verdi gjennom dialog
Medarbeidersamtalen: Å skape verdi gjennom dialog
Er du bevisst på hvordan du gir tilbakemeldinger på arbeidsplassen?
Er du bevisst på hvordan du gir tilbakemeldinger på arbeidsplassen?
Nysgjerrig dialog: Enkelt og godt nok i medarbeidersamtalen?
Nysgjerrig dialog: Enkelt og godt nok i medarbeidersamtalen?
Relasjonsledelse – det moderne arbeidsliv
Relasjonsledelse – det moderne arbeidsliv
Passiv ledelse – verre enn man skulle tro?
Passiv ledelse – verre enn man skulle tro?
Selvledelse i krevende tider
Selvledelse i krevende tider
Oppnå suksess med menneskeorientert endringsledelse
Oppnå suksess med menneskeorientert endringsledelse
Livsfaser og motivasjon – ikke skjær alle over en kam!
Livsfaser og motivasjon – ikke skjær alle over en kam!
Forebygg sykefravær med støttende ledelse
Forebygg sykefravær med støttende ledelse
Er medarbeidersamtalen lovpålagt?
Er medarbeidersamtalen lovpålagt?
Mal for medarbeidersamtalen
Mal for medarbeidersamtalen
Vi ønsker oss alle gode prestasjoner
Vi ønsker oss alle gode prestasjoner
Mangel på tid kan være årsak til dårlige prestasjoner
Mangel på tid kan være årsak til dårlige prestasjoner
Evalueringsfellen i medarbeidersamtalen
Evalueringsfellen i medarbeidersamtalen
Lønn. En lettvint utvei?
Lønn. En lettvint utvei?
Når onboarding av nyansatte ikke går som forventet
Når onboarding av nyansatte ikke går som forventet
Hvordan beholde dine ansatte?
Hvordan beholde dine ansatte?
Psykologisk trygghet på arbeidsplassen
Psykologisk trygghet på arbeidsplassen
Er anonyme undersøkelser alltid beste løsning?
Er anonyme undersøkelser alltid beste løsning?
Personvern og medarbeidersamtaler?
Personvern og medarbeidersamtaler?
Skap en god dialog på arbeidsplassen
Skap en god dialog på arbeidsplassen
Misliker du medarbeidersamtalen? Her er metoden som faktisk fungerer!
Misliker du medarbeidersamtalen? Her er metoden som faktisk fungerer!
Hvorfor ha medarbeidersamtale i små virksomheter?
Hvorfor ha medarbeidersamtale i små virksomheter?
Blir alle sett og anerkjent på arbeidsplassen?
Blir alle sett og anerkjent på arbeidsplassen?
Medarbeidersamtalen er viktigere enn noen gang
Medarbeidersamtalen er viktigere enn noen gang
Medarbeidersamtale – er det noe vits?
Medarbeidersamtale – er det noe vits?
På tide å bytte ut de tradisjonelle skjemaene for medarbeidersamtalen?
På tide å bytte ut de tradisjonelle skjemaene for medarbeidersamtalen?
Medarbeidersamtalen fra medarbeiders ståsted
Medarbeidersamtalen fra medarbeiders ståsted

Meld deg på nyhetsbrev

Ønsker du å melde deg på vårt nyhetsbrev? Fyll ut skjema.

Vi deler oppdateringer og fagartikler innen lederskap, motivasjon og kompetanse en til to ganger i måneden.

Last ned guide