Artikkel
Skrevet av Elisabeth Lycke Grønner

10 tips til et godt arbeidsmiljø

Last ned guide

En organisasjon med et godt arbeidsmiljø inkluderer ansatte som føler seg verdsatt, respektert og støttet i sine roller. De vil ofte ha en større følelse av eierskap, lojalitet og motivasjon, som igjen fører til økt produktivitet..

Hvorfor er et godt arbeidsmiljø viktig?

Arbeidsmiljøet har en direkte påvirkning på både medarbeidernes trivsel og organisasjonens resultater. Et godt miljø bidrar til å redusere sykefravær og turnover, øke produktivitet og fremme kreativitet. Videre vil et positivt omdømme som en god arbeidsgiver tiltrekke seg talentfulle kandidater. Som leder er det viktig å investere i et arbeidsmiljø som støtter både ansatte og virksomhetens langsiktige mål.

10 tips for å bygge et godt arbeidsmiljø som leder

1. Fremme åpen kommunikasjon

Åpen kommunikasjon er en hjørnestein i et godt arbeidsmiljø. Når ansatte føler seg trygge til å dele ideer og bekymringer, skapes det et miljø der alle kan bidra til bedriftens utvikling. Som leder bør du aktivt invitere til dialog, være tilgjengelig for spørsmål, og vise at du lytter til medarbeiderne. Planlagt dialog, som medarbeidersamtalen, gir alle en lik rett til å bli sett, hørt og anerkjent. En slik samtale er nyttig til å avdekke hva medarbeideren trenger for å levere godt, og hvordan dette passer inn med hva bedriften ønsker å oppnå.

2. Skap en inkluderende kultur

En inkluderende kultur er avgjørende for at alle medarbeidere skal føle seg respektert og verdsatt. La de ansatte bli godt kjent med hverandre, slik at det blir en forståelse for hvordan andre arbeider og det skapes rom for ulikheter. Mangfoldige team er ofte de mest vellykkede, men det avhenger av god ledelse, et godt arbeidsmiljø og målene virksomheten vil oppnå. Som leder må du gå frem som et godt eksempel og vise empati og medfølelse, bygge gode relasjoner med dine ansatte, og gå ut av komfortsonen, for å fremme en inkluderende kultur. Gjennom å anerkjenne mangfoldet i teamet kan ledere skape et miljø hvor ulike perspektiver får komme frem, noe som igjen fører til innovasjon og bedre problemløsning.

3. Tilby fleksibilitet i arbeidshverdagen

Moderne arbeidsplasser krever fleksibilitet. Ved å gi ansatte muligheten til å balansere jobb og privatliv, enten gjennom hjemmekontor eller fleksibel arbeidstid, viser du som leder at du respekterer deres personlige behov, noe som igjen styrker deres engasjement og lojalitet.

4. Prioritere ansattes helse

Ansattes fysiske og mentale helse bør stå høyt på agendaen. Når medarbeidere opplever at deres helse blir tatt på alvor, vil de også være mer motiverte og produktive. Bruk en kartlegging som gir innsikt i psykososiale risikoer som at ansatte opplever for høy arbeidsbelastning, motstridende krav, manglende medbestemmelse, og ineffektiv kommunikasjon. Dette inkluderer forhold som organisatoriske endringer, jobbusikkerhet, mangel på støtte fra ledelsen og kolleger, samt psykisk og seksuell trakassering. Med god innsikt kan dere ta riktige beslutninger og iverksette tiltak for å forebygge og redusere psykososiale risikoer, som involverer både ansatte og ledere.

5. Oppmuntre til kompetanseutvikling

Profesjonell utvikling er en viktig del av et godt arbeidsmiljø. Gjennom å tilby kurs, konferanser, mentorprogrammer, og gi rom for selvutviklet kompetanse som inkluderer å lese artikler, forum, se Youtube-videoer og lignende, gir du ansatte muligheten til å utvikle seg og vokse i sine roller. Det er viktig å tilby ulike læringsformater for å tilpasse individuelle behov. Noen lærer best ved å lese, mens andre lærer best ved å se eller å gjøre.  

Det er også vist en sammenheng mellom ansiennitet og prestasjon, jo lengre en ansatt har jobbet i organisasjonen jo høyere presterer de. Derfor er det viktig å la dine ansatte få utvikle seg, slik at de ikke går lei og søker seg til andre steder. Da får du en ansatt som kjenner til bedriftens kultur, normer og verdier, samtidig som du gir den ansatte nye utviklingsmuligheter og motivasjon, som fører til en økt lojalitet og mindre turnover.

6. Verdsette medarbeidernes innsats

Å vise at du verdsetter medarbeidernes innsats, enten gjennom anerkjennelse eller belønning, er avgjørende for et godt arbeidsmiljø. En takk eller anerkjennelse av prestasjoner kan gjøre en stor forskjell for ansattes motivasjon.

7. Sikre et trygt arbeidsmiljø

En trygg arbeidsplass er grunnleggende for trivsel og ytelse. Dette innebærer tydelige retningslinjer for sikkerhet og konfliktløsning. Ledelsen må vise at arbeidsplassen er et trygt sted der alle kan yte sitt beste uten frykt for trakassering eller urettferdig behandling.

8. Balanse mellom arbeid og fritid

For å skape et bærekraftig arbeidsmiljø må det være balanse mellom arbeid og fritid. Oppmuntre ansatte til å ta pauser, ferie og respektere arbeidstiden. En sunn balanse vil bidra til å redusere stress og forbedre både trivsel og produktivitet. Det er viktig å kommunisere forventningene og sette tydelige rammer. Da kan dere unngå misforståelser, eller at noen utnytter tilliten og det oppstår en følt urettferdighet.

9. Styrke samarbeid og teamarbeid

Et velfungerende team skaper et sterkt arbeidsmiljø. Som leder bør du fremme samarbeid gjennom klar rollefordeling og åpne kommunikasjonslinjer, slik at ansatte føler seg som en del av et fellesskap.

10. Vær en støttende og tilgjengelig leder

Som leder er det viktig å vise støtte og tilgjengelighet for medarbeiderne. Vis interesse for deres arbeid, gi konstruktive tilbakemeldinger og vær til stede når de trenger veiledning. En støttende leder er en stor motivasjonsfaktor og bidrar til at ansatte opplever arbeidsplassen som positiv og utviklende.

Bygg en organisasjonskultur som fremmer trivsel

Å bygge et godt arbeidsmiljø er en kontinuerlig prosess som krever engasjement fra ledere på alle nivåer. Ved å skape et miljø der åpenhet, støtte og fleksibilitet står i fokus, vil organisasjonen kunne høste store gevinster i form av både økt trivsel og bedre resultater. Med disse 10 tipsene kan du som leder ta aktive skritt mot å skape en arbeidsplass hvor medarbeidere ønsker å bli – og yter sitt beste.

Bli kjent med Motivati

Ønsker du å forbedre oppfølgingen med dine medarbeidere?

Motivati er verktøyet som gir deg innsikt i hva hver ansatt trenger for å trives og prestere på jobb. Ved hjelp av Motivasjonsanalysen™ i forberedelse til medarbeidersamtalen og andre nyttige kartlegginger.

Avtal demo

Aktuelt

Motivati-metoden har blitt forsket på med overbevisende resultat
Motivati-metoden har blitt forsket på med overbevisende resultat
Inventas – verktøyet trigger samtaler som aldri ellers ville ha dukket opp
Inventas – verktøyet trigger samtaler som aldri ellers ville ha dukket opp
Norengros har tatt medarbeidersamtalen til et nytt nivå
Norengros har tatt medarbeidersamtalen til et nytt nivå
Mannheimer om utfordringer knyttet til endring og vekst
Mannheimer om utfordringer knyttet til endring og vekst
SuperOffice snudde medarbeidersamtalen fra pliktløp til suksess!
SuperOffice snudde medarbeidersamtalen fra pliktløp til suksess!
 Osterøy Kommune tar den enkeltes motivasjon på alvor
Osterøy Kommune tar den enkeltes motivasjon på alvor
Apility: -Nå sparer jeg tid og blir bedre kjent med hver eneste medarbeider
Apility: -Nå sparer jeg tid og blir bedre kjent med hver eneste medarbeider
Guide: Onboarding av nyansatte
Guide: Onboarding av nyansatte
Guide: Kompetanseutvikling i virksomheten
Guide: Kompetanseutvikling i virksomheten
E-bok: Skap arenaer for godt lederskap
E-bok: Skap arenaer for godt lederskap
Den nødvendige samtalen = 'den vanskelige samtalen 2.0'
Den nødvendige samtalen = 'den vanskelige samtalen 2.0'
Medarbeiderundersøkelser - obs, obs!
Medarbeiderundersøkelser - obs, obs!
Tillitsbasert ledelse – en nøkkelfaktor for fremtidsrettede arbeidsgivere
Tillitsbasert ledelse – en nøkkelfaktor for fremtidsrettede arbeidsgivere
‘Den vanskelige samtalen’
‘Den vanskelige samtalen’
Hva er en god tilbakemelding?
Hva er en god tilbakemelding?
Psykologisk trygghet på arbeidsplassen
Psykologisk trygghet på arbeidsplassen
Gi rom for selvutviklet kompetanse!
Gi rom for selvutviklet kompetanse!
Lei av jobben? Få tips til hvordan motivere seg selv!
Lei av jobben? Få tips til hvordan motivere seg selv!
Slik gjennomfører du en effektiv oppfølgingssamtale
Slik gjennomfører du en effektiv oppfølgingssamtale
Skap et godt psykososialt arbeidsmiljø
Skap et godt psykososialt arbeidsmiljø
Hvordan kan du unngå lønnsspiralen?
Hvordan kan du unngå lønnsspiralen?
Hvilken undersøkelse for trivsel og arbeidsmiljø skal du bruke?
Hvilken undersøkelse for trivsel og arbeidsmiljø skal du bruke?
Hvordan skape høy motivasjon på jobb: Få engasjerte og produktive ansatte
Hvordan skape høy motivasjon på jobb: Få engasjerte og produktive ansatte
Medarbeidersamtalen: Å skape verdi gjennom dialog
Medarbeidersamtalen: Å skape verdi gjennom dialog
Er du bevisst på hvordan du gir tilbakemeldinger på arbeidsplassen?
Er du bevisst på hvordan du gir tilbakemeldinger på arbeidsplassen?
Nysgjerrig dialog: Enkelt og godt nok i medarbeidersamtalen?
Nysgjerrig dialog: Enkelt og godt nok i medarbeidersamtalen?
Relasjonsledelse – det moderne arbeidsliv
Relasjonsledelse – det moderne arbeidsliv
Passiv ledelse – verre enn man skulle tro?
Passiv ledelse – verre enn man skulle tro?
Selvledelse i krevende tider
Selvledelse i krevende tider
Oppnå suksess med menneskeorientert endringsledelse
Oppnå suksess med menneskeorientert endringsledelse
Livsfaser og motivasjon – ikke skjær alle over en kam!
Livsfaser og motivasjon – ikke skjær alle over en kam!
Forebygg sykefravær med støttende ledelse
Forebygg sykefravær med støttende ledelse
Er medarbeidersamtalen lovpålagt?
Er medarbeidersamtalen lovpålagt?
Mal for medarbeidersamtalen
Mal for medarbeidersamtalen
Vi ønsker oss alle gode prestasjoner
Vi ønsker oss alle gode prestasjoner
Mangel på tid kan være årsak til dårlige prestasjoner
Mangel på tid kan være årsak til dårlige prestasjoner
Evalueringsfellen i medarbeidersamtalen
Evalueringsfellen i medarbeidersamtalen
Lønn. En lettvint utvei?
Lønn. En lettvint utvei?
Når onboarding av nyansatte ikke går som forventet
Når onboarding av nyansatte ikke går som forventet
Hvordan beholde dine ansatte?
Hvordan beholde dine ansatte?
Er anonyme undersøkelser alltid beste løsning?
Er anonyme undersøkelser alltid beste løsning?
Personvern og medarbeidersamtaler?
Personvern og medarbeidersamtaler?
Skap en god dialog på arbeidsplassen
Skap en god dialog på arbeidsplassen
Misliker du medarbeidersamtalen? Her er metoden som faktisk fungerer!
Misliker du medarbeidersamtalen? Her er metoden som faktisk fungerer!
Hvorfor ha medarbeidersamtale i små virksomheter?
Hvorfor ha medarbeidersamtale i små virksomheter?
Blir alle sett og anerkjent på arbeidsplassen?
Blir alle sett og anerkjent på arbeidsplassen?
Medarbeidersamtalen er viktigere enn noen gang
Medarbeidersamtalen er viktigere enn noen gang
Medarbeidersamtale – er det noe vits?
Medarbeidersamtale – er det noe vits?
På tide å bytte ut de tradisjonelle skjemaene for medarbeidersamtalen?
På tide å bytte ut de tradisjonelle skjemaene for medarbeidersamtalen?
Medarbeidersamtalen: Tips til ansatte
Medarbeidersamtalen: Tips til ansatte
Medarbeidersamtalen: Tips fra medarbeider til leder
Medarbeidersamtalen: Tips fra medarbeider til leder

Meld deg på nyhetsbrev

Ønsker du å melde deg på vårt nyhetsbrev? Fyll ut skjema.

Vi deler oppdateringer og fagartikler innen lederskap, motivasjon og kompetanse en til to ganger i måneden.

Last ned guide