Artikkel
Skrevet av Pernille Wirén

Hvordan lede Generasjon Z?

Last ned guide

Artikler og leserinnlegg om Generasjon Z florerer. Generasjonen beskrives som late, uselvstendige, vanskelige og kravstore. Slike kritiske fremstillinger er ikke alltid sanne, på lik linje med at det ikke nødvendigvis stemmer at eldre arbeidstakere er mindre endringsvillige eller at de nekter å sette seg inn i nye teknologiske løsninger. Når generasjonsforskjeller påpekes med negativ vinkling, overskygger det mulighetene som dette mangfoldet på arbeidsplassen kan medføre. På den annen side beskrives Gen Z også som teamorienterte, høyt utdannede, gode til å kommunisere, og at de ønsker å bidra til samfunnet.

Generasjonen består av mennesker født på slutten av 1990-tallet og frem til begynnelsen av 2010-årene. Det er forventet at de vil utgjøre 30% av alle jobber innen 2030 (Dagens Næringsliv). Med andre ord; å forstå hvordan Gen Z ønsker å bli ledet, kan hjelpe organisasjoner å tiltrekke, beholde og motivere fremtidens arbeidstakere.

I det følgende vil generelle trender om Gen Z presenteres. Dog må det presiseres at generasjonsledelse handler om generaliseringer, og individuelle forskjeller trumfer slike stereotypiseringer. Som leder er det viktig at en oppfatter medarbeideres unike behov og ønsker, for å kunne benytte riktig lederstil. Hvordan en bør lede denne gruppen mennesker er stadig oppe til debatt. Ingen leder intuitivt alle like godt, og ledere er heller ingen tankelesere. Derfor er dialog en leders viktigste verktøy.

Generelle trender

Typiske ønsker blant Gen Z er fleksibilitet, fokus på jobb-fritid-balanse, og læring og utvikling. I tillegg trekkes elementer som tilbakemeldinger, tilhørighet, individuell oppfølging, og meningsfylt arbeid frem som særlig viktige. Å forvalte samfunnsansvar er de også opptatt av. Gen Z har vokst opp i en utfordrende tid preget av kriger, pandemi, prisvekst og klimaendringer. De er opptatt av å gjøre en forskjell, eksempelvis ved å bidra i møte med utfordringer knyttet til miljø og bærekraft. Dersom ledere forstår og imøtekommer disse behovene, kan det skapes et arbeidsmiljø som motiverer og engasjerer Gen Z, samtidig som de utnytter deres unike styrker og perspektiver til fordel for organisasjonen. Generasjonen bringer nye utfordringer og muligheter på arbeidsplassen.

Individuelle hensyn

Til tross for at det er generelle trender og likhetstrekk å finne blant mennesker tilhørende samme generasjon, må en ikke skjære alle over en kam. Det er nyttig å ha et større individfokus og dra færre store linjer over en hel generasjon. Gen Z, i likhet med andre, består av en mangfoldig gruppe mennesker med individuelle behov og forventninger. Ledere må sørge for å se hver enkelt medarbeider fremfor å sette folk i bås. I denne sammenheng gjelder det å være velment nysgjerrig og stille gode, åpne spørsmål for å bli kjent med hva medarbeiderne trenger.

Individuelle forskjeller > generasjonsforskjeller

Det er lurt å ha i bakhodet at generasjoner er preget av tiden de har vokst opp i, og derfor bringer de med seg ulike styrker og svakheter. Likevel bør en unngå overdrevent fokus på generasjonsforskjeller, og heller evne å se individene hver for seg. Ved å sette folk i bås, skapes et skille på arbeidsplassen – et skille de færreste ønsker. De fleste virksomheter jobber jo for det motsatte – nemlig samarbeid og fellesskap med sikte på å nå organisasjonens felles mål. Fremtidens ledere må være fleksible, verdibaserte og ha evnen til å skape et inkluderende og meningsfylt arbeidsmiljø.

Hvordan lede Gen Z?

Mange i Gen Z foretrekker relasjonsorientert ledelse, i form av at de ønsker en leder som er motiverende, tillitsfull og forståelsesfull. Dette er i tråd med det mange mener er den mest effektive formen for ledelse. En leder med gode relasjonelle ferdigheter viser interesse, og har omsorg og empati for sine medarbeidere (BI). Motivati støtter ledere som ønsker å ivareta Gen Z sine, og andre medarbeideres, behov. Ved hjelp av Motivasjonsanalysen™ i forkant av medarbeidersamtalen får ledere verdifull innsikt i hva medarbeiderne trenger for å trives og prestere på jobb.

En tillitsbasert ledelsesstil passer godt med ønskene Gen Z har. Slike ledere er åpne og tydelige rundt mål, krav og forventninger, kombinert med at de gir stor grad av frihet og fleksibilitet for hvordan en skal løse arbeidsoppgavene. Ikke minst, er det vesentlig med gode, hyppige tilbakemeldinger. I fremtidens arbeidsmarked vil ledere som har gode relasjonelle ferdigheter, være spesielt verdsatt. Dette innebærer at ledere må investere i meningsfulle samtaler, lytte til sine ansatte og være tydelige på sine verdier. Gen Z er særlig opptatt av at deres egne verdier samsvarer med arbeidsplassen sine. Å kommunisere bedriftens verdier og samfunnsansvar tydelig, samt vise hvordan deres arbeid bidrar til større mål og visjoner vil være effektfullt.

Motivati er systemet som sørger for at ledere har den innsikten de trenger for å imøtekomme medarbeideres unike behov. For å lede Gen Z effektivt må ledere evne å tilpasse sin lederstil. Noen kritiske suksessfaktorer i møte med denne generasjonen er å tilby fleksibilitet, meningsfylt arbeid, utviklingsmuligheter og jevnlig oppfølging. Det er også vesentlig å skape en organisasjonskultur der Gen Z føler tilhørighet og at deres innspill blir verdsatt.

Referanser

Bli kjent med Motivati

Ønsker du å forbedre oppfølgingen med dine medarbeidere?

Motivati er verktøyet som gir deg innsikt i hva hver ansatt trenger for å trives og prestere på jobb. Ved hjelp av Motivasjonsanalysen™ i forberedelse til medarbeidersamtalen og andre nyttige kartlegginger.

Avtal demo

Aktuelt

Motivati-metoden har blitt forsket på med overbevisende resultat
Motivati-metoden har blitt forsket på med overbevisende resultat
Inventas – verktøyet trigger samtaler som aldri ellers ville ha dukket opp
Inventas – verktøyet trigger samtaler som aldri ellers ville ha dukket opp
Norengros har tatt medarbeidersamtalen til et nytt nivå
Norengros har tatt medarbeidersamtalen til et nytt nivå
Mannheimer om utfordringer knyttet til endring og vekst
Mannheimer om utfordringer knyttet til endring og vekst
SuperOffice snudde medarbeidersamtalen fra pliktløp til suksess!
SuperOffice snudde medarbeidersamtalen fra pliktløp til suksess!
 Osterøy Kommune tar den enkeltes motivasjon på alvor
Osterøy Kommune tar den enkeltes motivasjon på alvor
Apility: -Nå sparer jeg tid og blir bedre kjent med hver eneste medarbeider
Apility: -Nå sparer jeg tid og blir bedre kjent med hver eneste medarbeider
Guide: Onboarding av nyansatte
Guide: Onboarding av nyansatte
Guide: Kompetanseutvikling i virksomheten
Guide: Kompetanseutvikling i virksomheten
E-bok: Skap arenaer for godt lederskap
E-bok: Skap arenaer for godt lederskap
Guide: Anonyme undersøkelser - sjekkliste og anbefalinger
Guide: Anonyme undersøkelser - sjekkliste og anbefalinger
Den nødvendige samtalen = 'den vanskelige samtalen 2.0'
Den nødvendige samtalen = 'den vanskelige samtalen 2.0'
Medarbeiderundersøkelser - obs, obs!
Medarbeiderundersøkelser - obs, obs!
Tillitsbasert ledelse – en nøkkelfaktor for fremtidsrettede arbeidsgivere
Tillitsbasert ledelse – en nøkkelfaktor for fremtidsrettede arbeidsgivere
Hvordan skape mening på jobb? – tips til ledere og medarbeidere
Hvordan skape mening på jobb? – tips til ledere og medarbeidere
‘Den vanskelige samtalen’
‘Den vanskelige samtalen’
Mangfald med meining?
Mangfald med meining?
HR-Tech og kunstig intelligens endrer jobbhverdagen til HR
HR-Tech og kunstig intelligens endrer jobbhverdagen til HR
Hva er en god tilbakemelding?
Hva er en god tilbakemelding?
Psykologisk trygghet på arbeidsplassen
Psykologisk trygghet på arbeidsplassen
Gi rom for selvutviklet kompetanse!
Gi rom for selvutviklet kompetanse!
Lei av jobben? Få tips til hvordan motivere seg selv!
Lei av jobben? Få tips til hvordan motivere seg selv!
Slik gjennomfører du en effektiv oppfølgingssamtale
Slik gjennomfører du en effektiv oppfølgingssamtale
Skap et godt psykososialt arbeidsmiljø
Skap et godt psykososialt arbeidsmiljø
10 tips til et godt arbeidsmiljø
10 tips til et godt arbeidsmiljø
Hvordan kan du unngå lønnsspiralen?
Hvordan kan du unngå lønnsspiralen?
Hvilken undersøkelse for trivsel og arbeidsmiljø skal du bruke?
Hvilken undersøkelse for trivsel og arbeidsmiljø skal du bruke?
Hvordan skape høy motivasjon på jobb: Få engasjerte og produktive ansatte
Hvordan skape høy motivasjon på jobb: Få engasjerte og produktive ansatte
Medarbeidersamtalen: Å skape verdi gjennom dialog
Medarbeidersamtalen: Å skape verdi gjennom dialog
Er du bevisst på hvordan du gir tilbakemeldinger på arbeidsplassen?
Er du bevisst på hvordan du gir tilbakemeldinger på arbeidsplassen?
Nysgjerrig dialog: Enkelt og godt nok i medarbeidersamtalen?
Nysgjerrig dialog: Enkelt og godt nok i medarbeidersamtalen?
Relasjonsledelse – det moderne arbeidsliv
Relasjonsledelse – det moderne arbeidsliv
Passiv ledelse – verre enn man skulle tro?
Passiv ledelse – verre enn man skulle tro?
Selvledelse i krevende tider
Selvledelse i krevende tider
Oppnå suksess med menneskeorientert endringsledelse
Oppnå suksess med menneskeorientert endringsledelse
Livsfaser og motivasjon – ikke skjær alle over en kam!
Livsfaser og motivasjon – ikke skjær alle over en kam!
Forebygg sykefravær med støttende ledelse
Forebygg sykefravær med støttende ledelse
Er medarbeidersamtalen lovpålagt?
Er medarbeidersamtalen lovpålagt?
Mal for medarbeidersamtalen
Mal for medarbeidersamtalen
Vi ønsker oss alle gode prestasjoner
Vi ønsker oss alle gode prestasjoner
Mangel på tid kan være årsak til dårlige prestasjoner
Mangel på tid kan være årsak til dårlige prestasjoner
Evalueringsfellen i medarbeidersamtalen
Evalueringsfellen i medarbeidersamtalen
Lønn. En lettvint utvei?
Lønn. En lettvint utvei?
Når onboarding av nyansatte ikke går som forventet
Når onboarding av nyansatte ikke går som forventet
Hvordan beholde dine ansatte?
Hvordan beholde dine ansatte?
Er anonyme undersøkelser alltid beste løsning?
Er anonyme undersøkelser alltid beste løsning?
Personvern og medarbeidersamtaler?
Personvern og medarbeidersamtaler?
Skap en god dialog på arbeidsplassen
Skap en god dialog på arbeidsplassen
Misliker du medarbeidersamtalen? Her er metoden som faktisk fungerer!
Misliker du medarbeidersamtalen? Her er metoden som faktisk fungerer!
Hvorfor ha medarbeidersamtale i små virksomheter?
Hvorfor ha medarbeidersamtale i små virksomheter?
Blir alle sett og anerkjent på arbeidsplassen?
Blir alle sett og anerkjent på arbeidsplassen?
Medarbeidersamtalen er viktigere enn noen gang
Medarbeidersamtalen er viktigere enn noen gang
Medarbeidersamtale – er det noe vits?
Medarbeidersamtale – er det noe vits?
På tide å bytte ut de tradisjonelle skjemaene for medarbeidersamtalen?
På tide å bytte ut de tradisjonelle skjemaene for medarbeidersamtalen?
Medarbeidersamtalen: Tips til ansatte
Medarbeidersamtalen: Tips til ansatte
Medarbeidersamtalen: Tips fra medarbeider til leder
Medarbeidersamtalen: Tips fra medarbeider til leder

Meld deg på nyhetsbrev

Ønsker du å melde deg på vårt nyhetsbrev? Fyll ut skjema.

Vi deler oppdateringer og fagartikler innen lederskap, motivasjon og kompetanse en til to ganger i måneden.

Last ned guide