Hvordan skape mening på jobb? – tips til ledere og medarbeidere
Arbeidslivet er i kontinuerlig endring, noe som påvirker hvilke faktorer som anses viktige blant medarbeidere. Før i tiden var jobb i større grad et transaksjonelt bytte, på den måten at en arbeidet mot å motta lønn i retur. I dag vies det mer oppmerksomhet mot andre betydningsfulle faktorer ved jobben. I tråd med dette perspektivet ønsker vi oss arbeidsoppgaver som er interessante, meningsfulle og givende.
Med tanke på hvor stor andel av vår våkne tid jobben utgjør, er det naturlig å tenke at dette bør være noe mer enn kun aktiviteter for å tjene til livets opphold. I tillegg viskes skillet mellom jobb og fritid ut i økende grad som en følge av digitalisering og tilgjengelighet. Mange har en følelse av at de konstant er pålogget, da tanker om jobben sjelden legges helt vekk. Derfor er det kritisk å trives med det en gjør, og det å anse arbeidet som meningsfylt er alfa og omega.
Det er i dag stort fokus på viktigheten av arbeid med mening. Ekspertutvalget til Abelia, NHOs forening for teknologi- og kunnskapsbedrifter, trekker frem arbeid med mening som en av åtte meget viktige faktorer for arbeidstakere, i sin HR-undersøkelse fra 2023 om fremtidsrettede arbeidsgivere. Hva vil det egentlig si å ha arbeid med mening, og hvorfor er det så viktig? Hvordan kan ansatte selv øke opplevelsen av å ha meningsfull jobb, og på hvilken måte kan ledere være gode støttespillere i denne sammenheng?
Hva er arbeid med mening?
Meningsfylt arbeid handler om en følelse av at det en gjør har en hensikt, og at en er bidragsyter til en større helhet. Det kan innebære en opplevelse å ha en positiv innvirkning på andre mennesker eller for samfunnet. Noen har meget godt betalt jobb og arbeider i de flotteste omgivelser. Andre jobber i sånn sett dårligere kår, men kan likevel være mer motiverte og engasjerte på jobb enn de førstnevnte. Dette tyder på at de verdsetter andre essensielle faktorer.
Det er mange aspekter som kan gjøre at ansatte opplever mening i arbeidshverdagen, deriblant mestringsfølelse, å bidra til en positiv endring i samfunnet, være omringet av hyggelige og støttende kolleger, og tilbakemeldinger som bidrar til anerkjennelse og utvikling. Hva som gir mening er subjektivt og individuelt, og formes av menneskers verdier, holdninger, behov og ønsker. Mens noen inspireres av å jobbe i en ideell organisasjon som kjemper for en viktig sak og hjelper andre mennesker, vil andre motiveres sterkere av å få brukt kompetansen sin til å utvikle nye, effektive løsninger. Med andre ord; meningsfylt arbeid er komplekst på den måten at det vil variere fra ansatt til ansatt hva de legger i det. Likevel, er det en viktig motivasjonsfaktor for samtlige.
Hvorfor er meningsfylt arbeid så viktig?
Mangel på mening i jobben kan være lite engasjerende og inspirerende, og i verste fall meget demotiverende. Studier har funnet støtte for at medarbeidere som opplever å ha meningsfylt arbeid har mindre fravær, er mer fornøyd med jobben, og til og med har høyere livsglede generelt. I tillegg har studier vist at mange arbeidstakere er villige til å tjene mindre hvis de anser jobben som meningsfull (Abelia). Siden meningsfylt arbeid gir mennesker en følelse av formål og retning, kan det gi dem noe å strekke seg etter. Dermed kan det være lettere å håndtere endringer og utfordringer på en god måte. For at ansatte skal oppleve arbeidet som meningsfylt, kan ledere hjelpe dem og tilrettelegge for dette.
Ledere spiller en avgjørende rolle
Utover at ledere bør sikre at ansatte opplever at arbeidet har mening som følge av de mange positive følgene, er arbeidsgiver dessuten pliktet til å «sikre et arbeidsmiljø som gir grunnlag for en helsefremmende og meningsfylt arbeidssituasjon, …» (AML, § 1-1). Ledere spiller en nøkkelrolle i formingen av organisasjonskulturen, og for hvordan ansatte har det på jobb. Ved å skape en kultur der ansatte er stolte av arbeidsplassen, og forstår hvordan de bidrar til organisasjonens mål og strategier, kan ledere øke opplevelsen av mening. I tillegg er det vesentlig å gi tillit og autonomi, tilby meningsfulle arbeidsoppgaver som er av betydning for andre, og tilrettelegge for at de ansatte ser at de er en del av noe større.
Med tanke på hvor subjektivt og individuelt følelsen av mening med arbeidet er, kan det være en utfordrende oppgave for ledere å øke dette blant samtlige ansatte. Dog, er det noen generelle aspekter ved arbeid med mening som ledere kan forsøke å sikre at er til stede. Å ha et mål og en retning er viktig i denne sammenheng. Nøkkelen er å finne ut hva som gir mening for hver enkelt ansatt. Dette fordrer god kommunikasjon med sine medarbeidere, og rose dem slik at de ser betydningen av det de gjør i en større setting. Å kjenne på mestringsfølelse og å føle seg sett og hørt, gir mange mennesker en følelse av at de bidrar med noe meningsfylt. Videre kan ledere poengtere hvordan virksomheten bidrar til samfunnet, det være seg på et bærekraftig, økonomisk eller sosialt plan. Til tross for at ledere spiller en avgjørende rolle, har ansatte selv også et ansvar for å oppleve jobben som betydningsfull.
Medarbeidere kan selv øke følelsen av mening
Det er ikke alltid vi er bevisst hvorfor vi er motiverte, eller hvorfor motivasjonen tidvis daler. Dette krever selvinnsikt, en observasjonsevne og bevisstgjøring. Sett av tid til refleksjon, og gjør deg noen tanker rundt hvorfor jobben din er viktig. Hva gjør du som er positivt for kollegaene dine, bedriftens resultater, eller kanskje er du en del av et viktig samfunnsbidrag? Å se det store bildet; hva en bidrar med, og meningen med det en gjør, kan øke motivasjon, trivsel og prestasjoner. Eksperimenter fra diverse yrkesgrupper har understreket viktigheten av prososial motivasjon i denne sammenheng.
Prososial motivasjon dreier seg om ønsket om å være verdifull for andre, og gjøre noe som er til nytte for menneskene rundt seg. Professor Linda Lai hevder at denne formen for motivasjon er en undervurdert drivkraft (BI). Å legge merke til hvordan en gjør en forskjell for andre er en vesentlig driver både for prestasjon og for opplevelse av mening i arbeidet (Abelia). Dermed kan ansatte bedre sin jobbhverdag, ved å strekke ut en hånd og hjelpe kolleger på eget initiativ, for å øke egen nyttefølelse og skape mening i egen karriere. En vinn-vinn-situasjon med positive ringvirkninger for individet selv, teamet og organisasjonen som helhet. Med andre ord, ikke forvent at lederen din alene skal gi deg følelsen av mening. Det krever noe av deg og ditt medarbeiderskap i tillegg.
Gjør deg selv og resten av virksomheten din en tjeneste – vær proaktiv i søken etter opplevelse av mening på jobben!
Referanser:
https://www.abelia.no/nyheter/2024/januar/hva-er-arbeid-med-mening/
https://www.arbeidstilsynet.no/regelverk/lover/arbeidsmiljoloven/1/1-1/
https://www.bi.no/forskning/business-review/articles/2017/08/motivasjon-for-a-gjore-en-forskjell/
https://www.dagensmedisin.no/debatt-og-kronikk/meningsfylt-arbeid/100801
https://www.dagensperspektiv.no/nyheter/arbeid-med-mening/475827
https://www.ledernytt.no/mening-paa-jobben-skapes-med-et-formaal.6324482-355436.html
Bli kjent med Motivati
Ønsker du å forbedre oppfølgingen med dine medarbeidere?
Motivati er verktøyet som gir deg innsikt i hva hver ansatt trenger for å trives og prestere på jobb. Ved hjelp av Motivasjonsanalysen™ i forberedelse til medarbeidersamtalen og andre nyttige kartlegginger.
Avtal demoMeld deg på nyhetsbrev
Vi deler oppdateringer og fagartikler innen lederskap, motivasjon og kompetanse en til to ganger i måneden.