Artikkel
Skrevet av Pernille Wirén

Hvordan skape mening på jobb? – tips til ledere og medarbeidere

Last ned guide

Arbeidslivet er i kontinuerlig endring, noe som påvirker hvilke faktorer som anses viktige blant medarbeidere. Før i tiden var jobb i større grad et transaksjonelt bytte, på den måten at en arbeidet mot å motta lønn i retur. I dag vies det mer oppmerksomhet mot andre betydningsfulle faktorer ved jobben. I tråd med dette perspektivet ønsker vi oss arbeidsoppgaver som er interessante, meningsfulle og givende.

Med tanke på hvor stor andel av vår våkne tid jobben utgjør, er det naturlig å tenke at dette bør være noe mer enn kun aktiviteter for å tjene til livets opphold. I tillegg viskes skillet mellom jobb og fritid ut i økende grad som en følge av digitalisering og tilgjengelighet. Mange har en følelse av at de konstant er pålogget, da tanker om jobben sjelden legges helt vekk. Derfor er det kritisk å trives med det en gjør, og det å anse arbeidet som meningsfylt er alfa og omega.

Det er i dag stort fokus på viktigheten av arbeid med mening. Ekspertutvalget til Abelia, NHOs forening for teknologi- og kunnskapsbedrifter, trekker frem arbeid med mening som en av åtte meget viktige faktorer for arbeidstakere, i sin HR-undersøkelse fra 2023 om fremtidsrettede arbeidsgivere. Hva vil det egentlig si å ha arbeid med mening, og hvorfor er det så viktig? Hvordan kan ansatte selv øke opplevelsen av å ha meningsfull jobb, og på hvilken måte kan ledere være gode støttespillere i denne sammenheng?

Hva er arbeid med mening?

Meningsfylt arbeid handler om en følelse av at det en gjør har en hensikt, og at en er bidragsyter til en større helhet. Det kan innebære en opplevelse å ha en positiv innvirkning på andre mennesker eller for samfunnet. Noen har meget godt betalt jobb og arbeider i de flotteste omgivelser. Andre jobber i sånn sett dårligere kår, men kan likevel være mer motiverte og engasjerte på jobb enn de førstnevnte. Dette tyder på at de verdsetter andre essensielle faktorer.

Det er mange aspekter som kan gjøre at ansatte opplever mening i arbeidshverdagen, deriblant mestringsfølelse, å bidra til en positiv endring i samfunnet, være omringet av hyggelige og støttende kolleger, og tilbakemeldinger som bidrar til anerkjennelse og utvikling. Hva som gir mening er subjektivt og individuelt, og formes av menneskers verdier, holdninger, behov og ønsker. Mens noen inspireres av å jobbe i en ideell organisasjon som kjemper for en viktig sak og hjelper andre mennesker, vil andre motiveres sterkere av å få brukt kompetansen sin til å utvikle nye, effektive løsninger. Med andre ord; meningsfylt arbeid er komplekst på den måten at det vil variere fra ansatt til ansatt hva de legger i det. Likevel, er det en viktig motivasjonsfaktor for samtlige.

Hvorfor er meningsfylt arbeid så viktig?

Mangel på mening i jobben kan være lite engasjerende og inspirerende, og i verste fall meget demotiverende. Studier har funnet støtte for at medarbeidere som opplever å ha meningsfylt arbeid har mindre fravær, er mer fornøyd med jobben, og til og med har høyere livsglede generelt. I tillegg har studier vist at mange arbeidstakere er villige til å tjene mindre hvis de anser jobben som meningsfull (Abelia). Siden meningsfylt arbeid gir mennesker en følelse av formål og retning, kan det gi dem noe å strekke seg etter. Dermed kan det være lettere å håndtere endringer og utfordringer på en god måte. For at ansatte skal oppleve arbeidet som meningsfylt, kan ledere hjelpe dem og tilrettelegge for dette.

Ledere spiller en avgjørende rolle

Utover at ledere bør sikre at ansatte opplever at arbeidet har mening som følge av de mange positive følgene, er arbeidsgiver dessuten pliktet til å «sikre et arbeidsmiljø som gir grunnlag for en helsefremmende og meningsfylt arbeidssituasjon, …» (AML, § 1-1). Ledere spiller en nøkkelrolle i formingen av organisasjonskulturen, og for hvordan ansatte har det på jobb. Ved å skape en kultur der ansatte er stolte av arbeidsplassen, og forstår hvordan de bidrar til organisasjonens mål og strategier, kan ledere øke opplevelsen av mening. I tillegg er det vesentlig å gi tillit og autonomi, tilby meningsfulle arbeidsoppgaver som er av betydning for andre, og tilrettelegge for at de ansatte ser at de er en del av noe større.

Med tanke på hvor subjektivt og individuelt følelsen av mening med arbeidet er, kan det være en utfordrende oppgave for ledere å øke dette blant samtlige ansatte. Dog, er det noen generelle aspekter ved arbeid med mening som ledere kan forsøke å sikre at er til stede. Å ha et mål og en retning er viktig i denne sammenheng. Nøkkelen er å finne ut hva som gir mening for hver enkelt ansatt. Dette fordrer god kommunikasjon med sine medarbeidere, og rose dem slik at de ser betydningen av det de gjør i en større setting. Å kjenne på mestringsfølelse og å føle seg sett og hørt, gir mange mennesker en følelse av at de bidrar med noe meningsfylt. Videre kan ledere poengtere hvordan virksomheten bidrar til samfunnet, det være seg på et bærekraftig, økonomisk eller sosialt plan. Til tross for at ledere spiller en avgjørende rolle, har ansatte selv også et ansvar for å oppleve jobben som betydningsfull.

Medarbeidere kan selv øke følelsen av mening

Det er ikke alltid vi er bevisst hvorfor vi er motiverte, eller hvorfor motivasjonen tidvis daler. Dette krever selvinnsikt, en observasjonsevne og bevisstgjøring. Sett av tid til refleksjon, og gjør deg noen tanker rundt hvorfor jobben din er viktig. Hva gjør du som er positivt for kollegaene dine, bedriftens resultater, eller kanskje er du en del av et viktig samfunnsbidrag? Å se det store bildet; hva en bidrar med, og meningen med det en gjør, kan øke motivasjon, trivsel og prestasjoner. Eksperimenter fra diverse yrkesgrupper har understreket viktigheten av prososial motivasjon i denne sammenheng.

Prososial motivasjon dreier seg om ønsket om å være verdifull for andre, og gjøre noe som er til nytte for menneskene rundt seg. Professor Linda Lai hevder at denne formen for motivasjon er en undervurdert drivkraft (BI). Å legge merke til hvordan en gjør en forskjell for andre er en vesentlig driver både for prestasjon og for opplevelse av mening i arbeidet (Abelia). Dermed kan ansatte bedre sin jobbhverdag, ved å strekke ut en hånd og hjelpe kolleger på eget initiativ, for å øke egen nyttefølelse og skape mening i egen karriere. En vinn-vinn-situasjon med positive ringvirkninger for individet selv, teamet og organisasjonen som helhet. Med andre ord, ikke forvent at lederen din alene skal gi deg følelsen av mening. Det krever noe av deg og ditt medarbeiderskap i tillegg.

Gjør deg selv og resten av virksomheten din en tjeneste – vær proaktiv i søken etter opplevelse av mening på jobben!

Referanser:

https://www.abelia.no/nyheter/2024/januar/hva-er-arbeid-med-mening/

https://www.arbeidstilsynet.no/regelverk/lover/arbeidsmiljoloven/1/1-1/

https://www.bi.no/forskning/business-review/articles/2017/08/motivasjon-for-a-gjore-en-forskjell/

https://www.dagensmedisin.no/debatt-og-kronikk/meningsfylt-arbeid/100801

https://www.dagensperspektiv.no/nyheter/arbeid-med-mening/475827

https://www.ledernytt.no/mening-paa-jobben-skapes-med-et-formaal.6324482-355436.html

Bli kjent med Motivati

Ønsker du å forbedre oppfølgingen med dine medarbeidere?

Motivati er verktøyet som gir deg innsikt i hva hver ansatt trenger for å trives og prestere på jobb. Ved hjelp av Motivasjonsanalysen™ i forberedelse til medarbeidersamtalen og andre nyttige kartlegginger.

Avtal demo

Aktuelt

Motivati-metoden har blitt forsket på med overbevisende resultat
Motivati-metoden har blitt forsket på med overbevisende resultat
Inventas – verktøyet trigger samtaler som aldri ellers ville ha dukket opp
Inventas – verktøyet trigger samtaler som aldri ellers ville ha dukket opp
Norengros har tatt medarbeidersamtalen til et nytt nivå
Norengros har tatt medarbeidersamtalen til et nytt nivå
Mannheimer om utfordringer knyttet til endring og vekst
Mannheimer om utfordringer knyttet til endring og vekst
SuperOffice snudde medarbeidersamtalen fra pliktløp til suksess!
SuperOffice snudde medarbeidersamtalen fra pliktløp til suksess!
 Osterøy Kommune tar den enkeltes motivasjon på alvor
Osterøy Kommune tar den enkeltes motivasjon på alvor
Apility: -Nå sparer jeg tid og blir bedre kjent med hver eneste medarbeider
Apility: -Nå sparer jeg tid og blir bedre kjent med hver eneste medarbeider
Guide: Onboarding av nyansatte
Guide: Onboarding av nyansatte
Guide: Kompetanseutvikling i virksomheten
Guide: Kompetanseutvikling i virksomheten
E-bok: Skap arenaer for godt lederskap
E-bok: Skap arenaer for godt lederskap
Den nødvendige samtalen = 'den vanskelige samtalen 2.0'
Den nødvendige samtalen = 'den vanskelige samtalen 2.0'
Medarbeiderundersøkelser - obs, obs!
Medarbeiderundersøkelser - obs, obs!
Tillitsbasert ledelse – en nøkkelfaktor for fremtidsrettede arbeidsgivere
Tillitsbasert ledelse – en nøkkelfaktor for fremtidsrettede arbeidsgivere
‘Den vanskelige samtalen’
‘Den vanskelige samtalen’
Hva er en god tilbakemelding?
Hva er en god tilbakemelding?
Psykologisk trygghet på arbeidsplassen
Psykologisk trygghet på arbeidsplassen
Gi rom for selvutviklet kompetanse!
Gi rom for selvutviklet kompetanse!
Lei av jobben? Få tips til hvordan motivere seg selv!
Lei av jobben? Få tips til hvordan motivere seg selv!
Slik gjennomfører du en effektiv oppfølgingssamtale
Slik gjennomfører du en effektiv oppfølgingssamtale
Skap et godt psykososialt arbeidsmiljø
Skap et godt psykososialt arbeidsmiljø
10 tips til et godt arbeidsmiljø
10 tips til et godt arbeidsmiljø
Hvordan kan du unngå lønnsspiralen?
Hvordan kan du unngå lønnsspiralen?
Hvilken undersøkelse for trivsel og arbeidsmiljø skal du bruke?
Hvilken undersøkelse for trivsel og arbeidsmiljø skal du bruke?
Hvordan skape høy motivasjon på jobb: Få engasjerte og produktive ansatte
Hvordan skape høy motivasjon på jobb: Få engasjerte og produktive ansatte
Medarbeidersamtalen: Å skape verdi gjennom dialog
Medarbeidersamtalen: Å skape verdi gjennom dialog
Er du bevisst på hvordan du gir tilbakemeldinger på arbeidsplassen?
Er du bevisst på hvordan du gir tilbakemeldinger på arbeidsplassen?
Nysgjerrig dialog: Enkelt og godt nok i medarbeidersamtalen?
Nysgjerrig dialog: Enkelt og godt nok i medarbeidersamtalen?
Relasjonsledelse – det moderne arbeidsliv
Relasjonsledelse – det moderne arbeidsliv
Passiv ledelse – verre enn man skulle tro?
Passiv ledelse – verre enn man skulle tro?
Selvledelse i krevende tider
Selvledelse i krevende tider
Oppnå suksess med menneskeorientert endringsledelse
Oppnå suksess med menneskeorientert endringsledelse
Livsfaser og motivasjon – ikke skjær alle over en kam!
Livsfaser og motivasjon – ikke skjær alle over en kam!
Forebygg sykefravær med støttende ledelse
Forebygg sykefravær med støttende ledelse
Er medarbeidersamtalen lovpålagt?
Er medarbeidersamtalen lovpålagt?
Mal for medarbeidersamtalen
Mal for medarbeidersamtalen
Vi ønsker oss alle gode prestasjoner
Vi ønsker oss alle gode prestasjoner
Mangel på tid kan være årsak til dårlige prestasjoner
Mangel på tid kan være årsak til dårlige prestasjoner
Evalueringsfellen i medarbeidersamtalen
Evalueringsfellen i medarbeidersamtalen
Lønn. En lettvint utvei?
Lønn. En lettvint utvei?
Når onboarding av nyansatte ikke går som forventet
Når onboarding av nyansatte ikke går som forventet
Hvordan beholde dine ansatte?
Hvordan beholde dine ansatte?
Er anonyme undersøkelser alltid beste løsning?
Er anonyme undersøkelser alltid beste løsning?
Personvern og medarbeidersamtaler?
Personvern og medarbeidersamtaler?
Skap en god dialog på arbeidsplassen
Skap en god dialog på arbeidsplassen
Misliker du medarbeidersamtalen? Her er metoden som faktisk fungerer!
Misliker du medarbeidersamtalen? Her er metoden som faktisk fungerer!
Hvorfor ha medarbeidersamtale i små virksomheter?
Hvorfor ha medarbeidersamtale i små virksomheter?
Blir alle sett og anerkjent på arbeidsplassen?
Blir alle sett og anerkjent på arbeidsplassen?
Medarbeidersamtalen er viktigere enn noen gang
Medarbeidersamtalen er viktigere enn noen gang
Medarbeidersamtale – er det noe vits?
Medarbeidersamtale – er det noe vits?
På tide å bytte ut de tradisjonelle skjemaene for medarbeidersamtalen?
På tide å bytte ut de tradisjonelle skjemaene for medarbeidersamtalen?
Medarbeidersamtalen: Tips til ansatte
Medarbeidersamtalen: Tips til ansatte
Medarbeidersamtalen: Tips fra medarbeider til leder
Medarbeidersamtalen: Tips fra medarbeider til leder

Meld deg på nyhetsbrev

Ønsker du å melde deg på vårt nyhetsbrev? Fyll ut skjema.

Vi deler oppdateringer og fagartikler innen lederskap, motivasjon og kompetanse en til to ganger i måneden.

Last ned guide