Medarbeidersamtalen
Ønsker du meningsfulle medarbeidersamtaler som bygger gode relasjoner og tillit?
Motivati er systemet som gir deg verktøyene du trenger for å skape en positiv arbeidskultur som driver utvikling og hindrer utfordringer som fravær og turnover!
Hvordan forbereder du deg til medarbeidersamtalen?
Med Motivasjonsanalysen™ får både du og den ansatte forberedt dere til medarbeidersamtalen. Undersøkelsen tar kort tid å svare på, og resultatet gir et individuelt tilpasset utgangspunkt for dialog. Forskning viser at Motivasjonsanalysen™ gjør samtalene mer relevante på kritiske områder, sammenlignet med tradisjonelle skjemaer.
Slik gjennomfører du medarbeidersamtalen
1. Hva driver og hindrer dine ansatte?
Motivasjonsanalysen™ gir et tydelig bilde på hva som motiverer den ansatte og hvordan personen har det på jobb. Gjennom åpne og ærlige samtaler kan dere sammen finne veier til bedre prestasjoner og trivsel.
Les mer om Motivasjonsanalysen™
2. Hold virksomheten på rett kurs!
Med forståelse for hvordan den ansatte opplever sin arbeidssituasjon, blir det lettere å gi tilbakemeldinger og sette mål som oppleves som rettferdige og oppnåelige. Dere registrerer mål og oppgaver i den ansattes handlingsplan som hjelper dere med å holde kursen og sikre fremdrift.
Les mer om handlingsplanen
3. Utvikle dine ansatte for fremtidig suksess!
Å få utvikle og anvende kompetanse er avgjørende for motivasjonen på jobb. Bruk samtalen til å identifisere dagens kompetanse og behov for videreutvikling. Med Motivati kartlegger du kompetansen og legger en plan for fremtidig suksess.
Les mer om kompetanseutvikling
Oppfølging etter samtalen
Oppfølging er en kritisk del av medarbeidersamtalen. Det er en kjent utfordring at forventninger som blir satt ikke blir innfridd. Etter samtalen dokumenterer du hva som ble diskutert i notatet, og registrerer mål og oppgaver i handlingsplanen. Denne dokumentasjonen er tilgjengelig for både deg og den ansatte.
Planlegg jevnlige oppfølgingssamtaler for å diskutere fremgang, justere mål, og løse eventuelle problemer som oppstår. Å ha en klar handlingsplan og følge opp regelmessig viser at du tar samtalen og ansattes utvikling på alvor, noe som øker deres engasjement og motivasjon.
Hvordan sikrer du høy gjennomføringsgrad?
- Dashboard: Gir deg full oversikt over gjennomføringen av samtalene og bruken av handlingsplanene i hver avdeling.
- Varslinger: Leder får melding når en medarbeider har svart på undersøkelsen. Medarbeider får melding når lederen har lagt til eller endret notater, oppgaver og mål.
- Påminnelser: Medarbeider mottar påminnelser om å svare på undersøkelser og å rapportere fremdrift på oppgaver og mål.
Bli en bedre leder
Som leder har du tilgang til rapporter som gir en helhetlig forståelse av avdelingens situasjon. Med innsikt fra samtalene og rapportene har du et solid grunnlag til å ta de riktige beslutningene og tilpasse ditt lederskap til de reelle behovene i ditt team.
Hvorfor er medarbeidersamtalen viktig?
Medarbeidersamtaler gir deg som leder muligheten til å forstå den ansattes oppfatning av arbeidssituasjonen, følge opp, gi konstruktiv tilbakemelding, og tilrettelegge for personlig utvikling
Når medarbeideren føler seg hørt og forstått gjennom samtalen, øker motivasjonen og engasjement. Dette kan påvirke produktiviteten positivt.
Samtalene gir rom forå diskutere arbeidsmiljø, trivsel og eventuelle utfordringer. Dette kan bidra til å skape et bedre arbeidsmiljø og forebygge problemer
Medarbeidersamtaler gir en mulighet for åpen kommunikasjon mellom medarbeider og leder. Dette fremmer forståelse og tillit, og gir begge parter muligheten til å utrykke sin synspunkter og bekymringer.
Gjennom medarbeidersamtaler kan dere diskutere karriereutvikling, målsettinger, og kompetanseheving. Dette gir medarbeideren en mulighet til å reflektere over egen utvikling og sette konkrete mål.
Kort sagt, medarbeidersamtaler er verdifulle for å styrke samarbeidet, forbedre arbeidsmiljøet, og fremme individuell vekst og trivsel på arbeidsplassen.
Motivasjonsanalysen™
Motivasjon er alfa og omega for å kunne løse oppgavene våre på en god måte. Hvis vi ikke er motivert for arbeidet og jobben vi gjør, vil dette også påvirke leveransene, kundeopplevelsene, produktiviteten og resultatet. For at du som leder skal kunne forstå og tilrettelegge for dette, må medarbeiderne kunne kommunisere sine behov.
For å hjelpe, har vi utviklet Motivasjonsanalysen™ som er et resultat av undersøkelsen du sender ut i forkant av medarbeidersamtalen. Det gir både deg og medarbeideren en sjanse til å forberede dere, og samtalen blir skreddersydd til den enkelte basert på medarbeiderens svar.